Mistrovní světa F1 motorových člunů


Český výrobce přispěl k úspěchu vítězného týmu
V letošním roce se uskutečnil již 38. ročník Mistrovství světa motorových člunů v neprestižnější třídě F-1. Za účasti 12 týmů, včetně týmu Spirit of Norway, probíhaly dramatické souboje o vítězství. Tým Spirit of Norway, přímo podporovaný firmou BRISK Tábor a.s., který osazuje své čluny výhradně zapalovacími svíčkami Brisk Premium DOR 11 LGS Lamborghini, věřil v úspěch v letošním ročníku. Příprava dvanáctiválcových motorů Lamborghini, každého o výkonu 1000 koní při 8200 ot/min a objemu 8000 ccm, které pohánějí člun o délce téměř 15 metrů, hmotnosti téměř 5 tun, rychlostí přes 270 km/hod, byla náročná, ale vývojoví pracovníci Brisku přímo na motorech v Itálii dokázali optimálně přizpůsobit zapalovací svíčku speciálním požadavkům motoru. Tato přímá spolupráce umožňila v maximální míře využít kreativitu a potenciál českých lidí. Mistrovství bylo napínavé až do posledního závodu. Právě ten rozhodl o vítězství týmu Spirit of Norway před týmem Victory 7.



Od konkurence odlišují zapalovací svíčky BRISK Premium tři základní charakteristické konstrukční prvky. 1. jiskra je vysunuta hluboko do spalovacího prostoru hlavy motoru 2. jiskra může přeskočit libovolně v rozsahu 360 stupňů a s výhodou je využito samoregulace, kde optimální podmínky pro přeskok jiskry jsou v místě s nejlepší ionizací prostředí a to je také současně místo s nejlepším složením poměru vzduchu a paliva 3. konstrukce jiskřiště umožňuje přeskok jiskry dlouhé až 3 mm Výslednicí těchto tří základních konstrukčních výhod je lepší zapálení směsi, rychlejší šíření čela plamene, vyrovnanost jednotlivých zážehů a tím zvýšení výkonových parametrů motoru. Zapalovací svíčky s těmito vlastnostmi samozřejmě nemohly ujít pozornosti konstruktérů motorů a ladičů, zejména závodních motorů. Nejdůležitějším mezníkem ve vývoji poslední generace zapalovacích svíček BRISK Premium LGS byla právě nabídka firmy Lamborghini na osazení závodního motoru, který měl velké rezervy zejména ve startovatelnosti. Tyto velké prestižní závodní čluny s déklou přes 20 m a maximální rychlostí přes 270 km / hod. krouží před startem na volnoběh na širém moři. Na povel startéra vyrazí na plný plyn na trojúhelníkovou trať. Právě tato fáze závodu mnohdy rozhodovala o umístění v závodě, protože motor, který ještě není dokonale prohřátý musí okamžitě podávat plný výkon. Zapalovací svíčky BRISK Premium vyvinuté speciálně pro tento motor, svojí funkcí doslova fascinovaly techniky z Lamborghini. Při testech na brzdném stanovišti byly válce studeného motoru zalévány postupně až 0,2 l benzinu do každého válce a prováděny simulované starty a nasazení plného výkonu. V podstatě nebylo možné nové zapalovací svíčky Premium vůbec tzv. „ulít“. Mírné zvýšení výkonu a zlepšené emisní parametry rozhodly o zahájení prvních testovacích jízd na moři. Mechanici Lamborghini měli jako vždy při testovacích jízdách připraveno několik sad zapalovacích svíček a očekávali obvyklý rituál s několikanásobnou výměnou zapalovacích svíček až do prohřátí motoru.. K jejich údivu absolvoval motor osazený svíčkami BRISK Premium celé testy na jednu sadu. Po dalších homologačních zkouškách , které trvaly cca 1 rok byly zapalovací svíčky BRISK Premium DOR 11 LGS jako jediné homologovány do motorů Lamborghini Motori Marini.

Zapalovací svíčky BRISK Premium je možné použít i do běžných lodních motorů, které mají elektronické zapalování s dostatečným napětím, tj. výrobce motoru předepisuje vzdálenost kontaktů svíčky alespoň 1 mm. Při záměně svíčky je nutné respektovat vhodnou tepelnou hodnotu svíčky, polohu jiskřiště a průměr a délku upevňovacího závitu. Vhodnost osazení lodního motoru svíčkou Premium je vhodné konzultovat s výrobcem motoru a zapalovací svíčky.

Informace o týmu Spirit of Norway

Informace o týmu Victory

Informace o zapalovacích svíčkách BRISK

Vydáno dne 14. 07. 2003 | 3699 přečtení | Vytisknout článek
Odkazy

Státní plavební správa ?editelství vodních cest ?R Povodí Labe
Povodí Vltavy Povodí Moravy Batuv kanal
CHMU LAVDIS



Magazín PLAVIDLA.CZ využívá zpravodajství z databází ČTK a NERIS, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto
obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK nebo NERIS výslovně zakázáno.
Tento web byl vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS. Webdesign CaberNet Software. Přihlásit se.