1 Naposledy upravil: vomic (25-03-2015 09:42:32)

Téma: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

Zdravím all, jsem zde zcela nový, tak doufám že mne nikdo neukamenuje za případně špatně založený topic smile

Zakoupil jsem staršího Rinkera z roku 2001 s "novým" motorem Mercruiser 5.0 MPI z roku 2010. Rád bych dokoupil nějaké moderní zobrazovadlo informací od navigace po info o motoru včetně palivoměru a spotřeby paliva.
Dočetl jsem se na stránkách Mercruiseru že MPI motor co mám je NMEA2000 kompatibilní - nicméně netuším jak přesně to NMEA z motoru dostat a zda doopravdy budou informace hlavně o okamžité spotřebě přesné.
na webu jsem našel nějakou gateway http://www.mibo.cc/PDF/Mercury_NMEA_2000_Gateway.pdf v popisu píší easy instalaci a podle fotky jsem to pochopil tak, že gateway se přímo napojí na canbus motoru a zní už je výstup NMEA2000.
Nicméně servisní technik firmy kde je v současnosti zaparkován Rinker mě tvrdí, že potřebuji ještě další kabely a nějaký junction. Celá diskuze s technikem ale na mě působí divně, přiznal že to nikdy neinstaloval a vlastně ani pořádně nevěděl co NMEA 2000 je.

Nemá s tímto někdo zkušenost, nebo neumíte mě poradit nějakou firmu, která by mě dodala přesně součástky co potřebuji pro napojení motoru ideálně včetně doporučení nějakého vhodného přístroje. Uvažuji nad Garminem 527 který by měl podle popisu umět vše co bych chtěl.

Má smysl řešit informaci o spotřebě přímo z motoru? Je to přesné a funguje to? Nebo je lepší se na vše info z NMEA2000 z motoru vyprdnout a použít nějaký samostatný palivoměr se sondou na přívod paliva a k tomu lebnější řadu navigace s echolotem co neumí NMEA?

Ta gateway i doporučenými kabely a junctionem vychází na 13K což je cena za kterou se určitě slušný palivoměr se sondou dá získat.

za jakékoli podněty a zkušenosti budu vděčný smile

PS: zde je foto jak celá gateway vypadá, z fota mě přijde že obsahuje vše co je nutné ... tedy canbus zastrčím přímo do zásuvky motoru a nmea2000 přímo do např. Garmina  ... nebo to clý chápu blbě a pravdu má ten servisák, že je třeba dalších kabelů?
http://www.walleyecentral.com/forums/at … 1373465357

Rinker Fiesta Vee 242, Mercruiser 5.0 MPI

2

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

Ahoj mam v lodi SMARTCRAFT SC 1000, má to vše co asi požaduješ a jeto original co k tomu motoru MERCRUISER MPI dodávají . poskytnu ti více info po tel . 602412116.

Bayliner Ciera 2355 Mercruiser 5.0 MPI   "MICHAELA II"  - 108 380

3

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

aleš napsal:

Ahoj mam v lodi SMARTCRAFT SC 1000, má to vše co asi požaduješ a jeto original co k tomu motoru MERCRUISER MPI dodávají . poskytnu ti více info po tel . 602412116.

díky za super pokec, hodně mě to pomohlo a dostalo do obrazu smile

Tak jsem zatím vybral toto: jen si nejsem na 100% jist jestli je to kompatibilní s mým motorem. Ale v popisu to má že je to snad pro všechny smartcraft kompatibilní motory.
http://www.ebay.de/itm/New-Mercury-OEM- … 27ecd7c812

Rinker Fiesta Vee 242, Mercruiser 5.0 MPI

4

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

Moc Ti asi nepomůžu, ale přesto (třeba pro ostatní) - viz. níže:

NMEA 2000 je registrovaná obchodní značka společnosti National Marine Electronics Association
NMEA-2000 je otevřený protokol, kde certifikovaná zařízení se mohou připojit a výměňovat si data
Sběrnice CANBus je zapojena na celou elektrickou síť člunu – síť NMEA 2000 - která ji dovoluje komunikovat s dalšími přístroji člunu a přístrojů motoru.
SmartCraft : je to síťový protokol, který byl vytvořen firmou Mercury a využívá síťové technologie CANbus a proto je podobný NMEA-2000
SmartCraft je uzavřený systém, proto je třeba konkrétně zjistit, zda výrobce přístroje deklaruje možnost připojit se k němu.

Asi máš 4 možnosti:
1) nechat to vše na servisákovi - pak samozřejmě ponese on odpovědnost za to, co objednal
2) udělat si to sám - pokud se to podaří, tak je to určitě levnější
3) počkat, jestli se tady najde někdo, kdo to má zapojené a to i s těmi tvými zvolenými přístroji
4) neřešit to

5

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

Já se to chystám také co nejdříve namontovat, myslím že to je hodně super věc i když já bych šel spíš cestou nějakého GPS plotteru/sonaru který podporuje tuhle fci nebo multi fci displaye jako je vessel view viz. https://www.mercurymarine.com/en/us/gau … esselview/

Crownline 250 CR

6

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

tak dle informace z marina.cz MercMonitor by měl plně fungovat a cena bez kabelu je 18500,- Kč (z USA ebay to vyjde na cca 12K včetně poštovného a českých daní)
co se mi na tom Merc Monitoru líbí je že funguje zároveň i jako gateway a přestože je to Smarcraft tak má i výstup v NMEA2000 pro ostatní zařízení. Jen samotná Gateway na mercruiser vyjde s kabeláží na 12,5K v čechách takže za rozdíl 6k bych získal jak plnohodnotný budík se všemi funkcemi tak i zároveň tu gateway. Na druhou stranu, pokud bych koupil jen nmea 2000 gateway + GPS plotr tak získám všechny informace z motoru také  a pak je bude plně zobrazovat GPS plotter.

defakto pokud chci získat přesné info z motoru mám tyto 3 možnosti:

1. Gateway NMEA2000 za 12,5K + GPS/Plotter s podporou NMEA
varianta 5" plotteru bez dotyku 22K (například Garmin 527xs) ... celková investice 34,5K bez montáže
varianta 7" plotteru s Touch (cca 35-40K podle výrobce bez sondy) + echo sonda 2k ... celková investice 49-55k bez montáže
(každý z hlavních výrobců Rymarine, Lowrance, Garmin, Humminbird dělá 5 či 7" GPS plotter s podporou NMEA)

výhoda: veškeré dostupné informace + připravenost v budoucnosti doplnit plotter s nmea třeba radarem, strukture scannem dna či čímkoliv co komunikuje po NMEA
nevýhoda: nutná kompletní investice do gateway i do mnohem dražších GPS/plotterů s podporou NMEA

2. Merc Monitor 18,5K +  rybářský GPS plotter bez podpory NMEA
varianta 5" gps plotteru cca 15K (např. echoMAP 50) ... celková investice cca 33,5K bez montáže
varianta 7" gps plotteru cca 28K (např. echoMAP 70) ... celková investice cca 46,5K bez montáže

výhoda: veškeré info o motoru je zobrazováno i bez nutnosti investice do GPS/PLOTTERU s NMEA, možnost použít jakoukoli starší GPS či plotter nebo se uplně na GPS/plotter pro začátek vyprdnout
nevýhoda: pořizovací náklady i s levnějším plotterem bez NMEA jsou defakto srovnatelné jako u sofistikovanější verze plotteru s NMEA zbytečně vyhozených 6k za duplicitu
nevýhoda 2: designově se mi to vůbec nehodí k současným budíkům na palubce smile

3. smarcraft SC 1000
cena v rozmezí 7-18K za 1 budík podle typu budíku (digitál nebo analog+digitál)
výhoda: nejnižší investice, zobrazí všechny požadované informace, není třeba vůbec společně řešit GPS/Plotter
nevýhoda: nemožnost v budoucnu propojit s GPS/plotterem, oproti variantě 1,2 pouze základní byť plně dostačující info


a teď babo raď, chci info o motoru, spotřebě, dojezdu a nemám ani navigaci ani echolot, vše bych rád postupně pořídil smile

Rinker Fiesta Vee 242, Mercruiser 5.0 MPI

7 Naposledy upravil: Sullaco (26-03-2015 10:55:48)

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

Jo to musíš vědět ty sám co ti bude vyhovovat. Já mám rád klasický budíky s rafičkama a chci je zachovat, na smartcraftech mě štve, že analogově nezobrazují rychlost v km ale jen v mílích a navíc jsou jakoby oválné a já bych musel měnit jak otáčkoměr tak tacho aby to trochu vypadalo. Ale to je jen můj boj estéta a detailisty smile Mrkni ještě na budíky od značky Faria, ale bude to asi cenově stejný, nijak jsem to nezkoumal, dělají různé verze, dokonce snad i analog verzi s km/h. http://www.walmart.com/ip/Faria-Digital … 0/36040464

Pak tu máš ještě něco od Lowrance: http://www.iboats.com/Multi-Function-Ga … _id.886072

Crownline 250 CR

8

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

ahoj sullaco smartcraft rychloměr je kulatý a stejná velikost jako puvodní budík a zobrazuje jak Mílích tak i v km. ahoj  Aleš

Bayliner Ciera 2355 Mercruiser 5.0 MPI   "MICHAELA II"  - 108 380

9

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

Ahoj Aleši, stejná velikost ano ale je jakoby do elipsy a pod tím je ten display, já bych osobně měnil i otáčkoměr aby to na každé straně vypadalo stejně big_smile ale to je to nejmenší. V km sice ukazuje ale ne analogem respektive rafičkou? Nebo se mýlím? Já zatím našel jen verzi v MPH s tím, že si dole na spodním displayi můžu zapnout km, což mi ale příde takový naprd no. Kdyby to mělo aspoň dvě stupnice jako origo budík.

Crownline 250 CR

10

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

Ahoj. sullaco na stupnici s rafičkou jsou číslice bez označení a v nastavení menu  se mnění KM nebo MPH a rafička ukazuje stejně jako na display.

Bayliner Ciera 2355 Mercruiser 5.0 MPI   "MICHAELA II"  - 108 380

11 Naposledy upravil: vomic (27-03-2015 09:36:41)

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

2Sullaco: díky za tip na ty lowrance o víkendu zkusím najít jejich parametry, vypadá to podle fotky že ten třítlačítkový eco by mohl být v provedení malého budíku což bych rozumně umístil.
... jinak esteticky ti zcela rozumím, taky mě nejde pod fousy, že by tak krásnou palubku hyzdil jeden zcela designově odlišný budík, jediné řešení esteticky přijatelné by bylo dát dva velké budíky vedle sebe což u analog/digi smarcraftu SC 1000 už jde defakto pomalu do stejných peněz jako nmea ready GPS/sonar .)
Na druhou stranu bych asi esteticky uměl sžít i s dvěma stejnými čistě digitálními budíky po krajích lemovanými analogama .)

Jo není to žádná sranda zpracovat všechny stránky, na jednu stranu určitě vypadám že jsem blázen co neví pořádně co chce. Samozřejmě vím co chci, ale nechci toho docílit za cenu že to bude byť plně funkční estetický kočkopes smile

musím to vše prokalkulovat a zjistit co které zařízení přesně umí, na jednu stranu je pěkný, že to umí mraky hodnot a infa ale přemýšlel jsem jaké informace z motorové jednostky bych 100% chtěl v digitální podobě a defakto za důležité info považuji pouze tři a to: okamžitou spotřebu / celkovou spotřebu / předpokládanou spotřebu na 1 km plavby ... z toho nejdůležitěší je info o té předpokládané spotřebě na 1km plavby což ale zřejmě nejde získat pouze z informací vycházejících z motoru, ale muselo by to komunikovat s GPS a propočítávat přesnou rychlost vůči břehu vs okamžitá spotřeba

Rinker Fiesta Vee 242, Mercruiser 5.0 MPI

12 Naposledy upravil: Sullaco (27-03-2015 13:45:11)

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

aleš napsal:

Ahoj. sullaco na stupnici s rafičkou jsou číslice bez označení a v nastavení menu  se mnění KM nebo MPH a rafička ukazuje stejně jako na display.

No nekeceeej, tak to potom jo to už mlčím a sypu si popel na hlavu, koukám, že jsou verze opravdu s prázdným ciferníkem, já koukal na ty, co tam měli napsané mph !!!! Díky za info! big_smile

Crownline 250 CR

13 Naposledy upravil: Sullaco (27-03-2015 13:40:12)

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

vomic napsal:

2Sullaco: díky za tip na ty lowrance o víkendu zkusím najít jejich parametry, vypadá to podle fotky že ten třítlačítkový eco by mohl být v provedení malého budíku což bych rozumně umístil.
... jinak esteticky ti zcela rozumím, taky mě nejde pod fousy, že by tak krásnou palubku hyzdil jeden zcela designově odlišný budík, jediné řešení esteticky přijatelné by bylo dát dva velké budíky vedle sebe což u analog/digi smarcraftu SC 1000 už jde defakto pomalu do stejných peněz jako nmea ready GPS/sonar .)
Na druhou stranu bych asi esteticky uměl sžít i s dvěma stejnými čistě digitálními budíky po krajích lemovanými analogama .)

Jo není to žádná sranda zpracovat všechny stránky, na jednu stranu určitě vypadám že jsem blázen co neví pořádně co chce. Samozřejmě vím co chci, ale nechci toho docílit za cenu že to bude byť plně funkční estetický kočkopes smile

musím to vše prokalkulovat a zjistit co které zařízení přesně umí, na jednu stranu je pěkný, že to umí mraky hodnot a infa ale přemýšlel jsem jaké informace z motorové jednostky bych 100% chtěl v digitální podobě a defakto za důležité info považuji pouze tři a to: okamžitou spotřebu / celkovou spotřebu / předpokládanou spotřebu na 1 km plavby ... z toho nejdůležitěší je info o té předpokládané spotřebě na 1km plavby což ale zřejmě nejde získat pouze z informací vycházejících z motoru, ale muselo by to komunikovat s GPS a propočítávat přesnou rychlost vůči břehu vs okamžitá spotřeba

No kdybych ti napsal já nad čím vším jsem schopen několik dní/nocí uvažovat atp. tak pak bys svoje slova o bláznech bral honem rychle pryč.

PS: nevěděl jsem, že ty smartcrafty umí analogově i km/h což Aleš uvedl na pravou míru a já je tedy vracím do výběru. Faktem je, že musí být dva aby to vypadalo big_smile

Co tohle za ty prachy: http://www.ebay.com/itm/New-Mercury-Mer … mp;vxp=mtr

Crownline 250 CR

14 Naposledy upravil: vomic (28-09-2018 10:58:40)

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

Zdravim vsechny. Zapojeno uz od roku 2016 a vse funguje jak ma.
Pouzil jsem tuto konfiguraci:
MODULE-GATWY MULT  .................... 5 450 Kč
JUNCTION BOX KIT .............................. 2 590 Kč
HARNESS ASSY ...................................... 3 070 Kč
Napojeno do GPS plotteru Lowrance 7ti

Perfektne to zobrazuje info z motoru. Ukazujete to okamzitou spotrebu, spotrebu prepoctenou na 100km podle rychlosti GPS. Teploty a podobne. Bohuzel jsem nerozozchodil prepocet kolik zbyva v nadrzi i pres to ze by to lowrance ma umet.
Vyborne info pro to vedet kolik pri danych otackach a rychlosti lod spotrebuje paliva. Me to zere od 88-140l, nejekonomicteji to vychazi kolem 1700otackach a cca 10km/h. Skluz 38km/h, 4100 ot a 135l/100km.
Mam v planu zkusit spotrebu snizit jinou vrtuli, bohuzel na te me necitelne oznaceni vrtule tak poradne nevim presne co tam mam.

Rinker Fiesta Vee 242, Mercruiser 5.0 MPI

15

Re: výstup NMEA 2000 z Mercruiser MPI

vomic - mohu ti nabídnout na tvého mercruisera 5,0  štelovací specialní propeller,kde si jednoduše nastavíš lopatky dle potřebných otáček motoru a dle zatížení lodě-katalog.cena je cca 1000EUR,nechám jí za 14000 kč -nová.

bootcentrum