České Budějovice 17. září (ČTK)

Příští turistickou sezonu budou lidé moci jezdit lodí z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou. Koncem května by měl být zprovozněn první úsek vltavské vodní cesty. Úsek bude splavný po dokončení plavební komory v Suchém Vrbném, kde zároveň vzniká ochranný přístav, řekl ČTK mluvčí Ředitelství vodních cest Václav Straka. Stavby v Suchém Vrbném si dnes mohla prohlédnout veřejnost.

První úsek cesty z Českých Budějovic do Hluboké bude stát kolem 740 milionů korun bez daně. Akce je spolufinancována Evropskou unií, která stavbu podpoří 629 miliony korun.

V současnosti je už dokončeno obratiště lodí pod Jiráskovým jezem a přístaviště Lannova loděnice v krajském městě, po rekonstrukci je jez České Vrbné. „Zatím jediný problém, který se na stavbách vyskytl, byl čistě přírodního rázu, a to povodňové stavy, za kterých bylo nutné některé práce přerušit,“ podotkl mluvčí. Přesto byly všechny práce dokončeny podle harmonogramu.

Vltavská vodní cesta je rozdělena do tří úseků. První je mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou a má téměř devět kilometrů. Bude zprovozněn jako první. Další jsou Hluboká nad Vltavou – vodní dílo Hněvkovice a Hněvkovice – Týn nad Vltavou, které budou dokončeny zhruba v květnu 2013. Vedle zvýšení turistického ruchu má vltavská cesta i protipovodňový význam. Prohloubeno, rozšířeno a vyčištěno bude 33 kilometrů řeky Vltavy. S budováním vltavské cesty se začalo v roce 2008.

Straka uvedl, že se ve třetím úseku už pracuje na vystrojení plavební komory na vodním díle Hněvkovice. Na ostatních stavbách druhého a třetího úseku se dělají přípravné práce.

Hornovltavská vodní cesta díky projektu získá plavební hloubku 1,6 metru a šířku plavební dráhy 20 metrů. Plavební komory pak mají délku 45 metrů a šířku šest metrů.

Do druhé etapy spadá mimo jiné stavba plavební komory v Hluboké nad Vltavou. Ve třetí bude upraven most pro pěší v Týně nad Vltavou, zajištěna plavební hloubka ve zdrži vodního díla Kořensko a modernizován jez Hněvkovice.

Po dokončení celého projektu v roce 2013 a dobudování lodních zdvihadel na Orlíku a Slapech by měla vzniknout souvislá vltavská vodní cesta napojená díky Labi na rozsáhlou síť evropských vodních cest. Řeka by pak měla být plně splavná nejen pro vodáky, ale i pro výletní lodě s délkou 38,5 metru a ponorem 1,3 metru.

kpe snm

Napsal PetrK

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..