Zvětšení tuhosti a snížení namáhání výztuhou dna a zrcadla.


Nafukovací člun bývá prvním lodí, kterou si většina zájemců o vodní motorismus kupuje díky relativně nízké pořizovací ceně a skladnosti při přepravě. Většina výrobců vyrábí nafukovací čluny ve čtyřech kategoriích:

  • čluny s výztuhou dna dřevěnými příčkami
  • čluny s dřevěnou rozebiratelnou podlážkou
  • čluny s vysokotlakou nafukovací podlážkou
  • čluny s laminátovým dnem a zrcadlem (RIBs)

Bezesporu největší počet prodávaných nových i použitých člunů je vybaveno rozebiratelnou podlážkou z dřevěných (ev. plastových nebo hliníkových) panelů. Nejoblíbenější jsou lodě v délkách 300 až 360 cm, které mohou vézt 4 až 6 osob a lze je vybavit motorem o výkonu kolem 10-ti až 20-ti HP podle délky. Tři až pět panelů podlážky bývá dohromady spojeno tak, že panely jsou mezi sebou zasunuty do hliníkového profilu tvaru dvou spojených písmen „U“. Tím je dosaženo toho, že panely vytváří plochu, která je po bocích ještě zpevněna proti průhybu profily tvaru „U“. Ten obvykle ale vyztužuje pouze druhý až poslední panel. První panel v přídi lodě (trojúhelníkového tvaru) je mírně vyzdvižen u špičky vzhůru a je samostatný.

V představách mnoha kupujících je člun této kategorie ideální pro rodinnou rekreaci u moře i v tuzemsku. Po prvních jízdách ale prvotní nadšení rychle opadne, protože očekávání převyšuje možnosti zakoupeného člunu. Tento typ lodí má, díky své konstrukci, dva zásadní nedostatky:

  • malou kýlovitost (dno je velmi ploché a „neprořezává“ vlny na vodní hladině)
  • tuhost trupu je nízká (jediným zpevňujícím elementem je skládací podlážka s výztuhami)

Následkem toho lze nafukovací čluny této kategorie a délky dobře využívat při jízdě ve skluzu pouze na hladké vodě, ale pokud jsou na hladině jen trochu větší vlnky, stává se jízda utrpením pro loď i posádku. Každá přejetá vlna vytvoří ráz do dna lodi, podlážka se prohýbá a při najetí na větší vlnu může dojít snadno k vysmeknutí výztuh podlážek nebo k jejich deformaci.

Řešením může být (pokud se smíříme s poněkud delším časem nutným k rozložení a složení lodi) dodatečná dvojitá výztuha dna, která navíc spojuje i dno se zrcadlem a tím podstatně snižuje namáhání tub od motoru. Výztuhu je nejvhodnější vyrobit z nerezového profilu čtvercového nebo obdélníkového průřezu a její rozměry přizpůsobit přeně lodi, ne které bude použita. Jako inspiraci můžete použít ilustrační fotografie.

Napsal admin

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..