Proč ani se silnějším motorem nepojedeme rychleji ?

Plavidla se mohou pohybovat po vodní hladině čtyřmi způsoby:

  • v režimu výtlačné plavby
  • klouzáním
  • na vodních křídlech
  • na vzduchovém polštáři (pouze vznášedla)

Uvedné režimy plavby se vzájemně zcela odlišují, stejně jako se výrazně odlišují i tvary trupů plavidel určených k plavbě některým ze způsobů. Přechod mezi jednotlivými plavebními režimy není ovšem zcela ostrý, existují i přechodové režimy.

Výtlačná plavba je charakteristická tím, že loď při pohybu vytlačuje vodu dolů pod sebe a do stran. Příď vodu rozděluje, voda obtéká trup po bocích a na zádi se zase spojuje. Loď při tom nemění ani svůj ponor, ani podélný náklon. Je to nejrozšířenější plavební režim a používají jej zejména velké osobní a nákladní lodě, rybářské čluny, čluny poháněné vesly nebo pádly, téměř všechny typy plachetnic, hausbóty a všechny lodě určené k plavbě klouzáním, pokud nemají dostatečně výkonný motor.

Velmi důležitá je skutečnost, že při výtlačné plavbě může plavidlo dosáhnout pouze určité rychlosti, která závisí výhradně na jeho délce a nelze ji zvýšit ani sebevětším výkonem motoru !

Tato rychlost se nazývá mezní a platí pro ni vztah: v=6·(L)1/2, kde
L … je délka člunu na vodorysce v metrech
v … je mezní rychlost v km/hod.

Rychlost je omezena tím, že při mezní rychlosti záď člunu zapadává do prvního důlu vlny, kterou člun vytváří přídí. Leží tedy na jedné půlvně se zvednutou špičkou a jede jakoby do kopce. Dalším zvyšováním výkonu motoru se dosáhne pouze dalšího zvětšení podélného náklonu člunu, rychlost plavby se však nezvýší a vyškerý výkon motoru se spotřebovává pouze na další zvětšování vlny pod přídí. Pokud má plavidlo ovšem vhodný (skluzový) tvar zádě a vhodné rozložení podélné tíhy, může přejít do režimu plavby ve skluzu.

Nejvhodnější rychlost při výtlačné plavbě je ta, při níž záď leží na prvním vrcholu příďové vlny. Tehdy má plavidlo malý odpor a jeho rychlost se nazývá přirozená. Lze ji určit ze vzorce: v=3,4·(L)1/2.

Důležitá je také poloha těžiště lodě. Váhové těžiště výtlačné lodi by mělo být v místě těžiště výtlaku, lépe před ním směrem k přídi.

Fotografie v textu ukazují názorně typické tvary trupů určených k výtlačné plavbě, které nemohou nikdy přejít do režimu plavby ve skluzu.

Napsal admin

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..