Ústecké muzeum u příležitosti stého výročí potopení „nepotopitelného“ luxusního zámořského parníku připomíná i největší lodní neštěstí v českých zemích. Přihodilo se v Ústí v osmnáctém století a o život přišly desítky lidí.

Na tragickou událost upozornil historik z ústeckého muzea, Martin Krsek. „Českým Titanikem je totiž možné nazvat plně obsazenou loď, která se roku 1732 potopila v Ústí nad Labem. Smrt v silném proudu Labe tehdy našlo 52 cestujících,“ uvedl Krsek.

Krutou okolností nehody je podle Krska fakt, že obětí byli poutníci, kteří se právě vraceli domů s vytouženým požehnáním. „V následujících třech staletích lodní doprava na českých řekách už tragédii takových rozměrů naštěstí nezažila,“ pokračoval Krsek.

Už od 17. století bývalo vždy 8. září, tedy ve svátek narození Panny Marie, na březích Labe v Ústí velmi rušno. Proudily tudy davy poutníků k jednomu z nejvýznamnějších poutních míst v českých zemích, do Bohosudova. Při zpáteční cestě si nosili amulety s obrázkem Bohorodičky, které je měly chránit od všeho zlého.

„Také roku 1732 do Ústí od Teplic dorazili vracející se poutníci a mnozí tu využili možnost zrychlit si část cesty plavbou po proudu Labe,“ popisoval okolnosti katastrofy vědecký tajemník muzea Václav Houfek. „Na to už pod Mariánskou skálou čekali lodníci z celého okolí se svými čluny. Byl to pro ně zdroj příjmů.“

Jenže lodice nebyly uzpůsobené pro osobní dopravu. Ve snaze vydělat co nejvíc, bývaly často přetížené.

Nejspíše souhra těchto okolností zapříčinila potopení jednoho z člunů. Na palubě bylo v osudný okamžik 63 cestujících. Bohužel, málokdo tehdy uměl plavat a mezi poutníky také bývalo dost tělesně postižených. A tak i přes rychlý zásah zachránců se podařilo z řeky vytáhnout jen 11 lidí živých. Těla 52 utonulých si z části odvezli jejich přeživší souputníci. Ke 13 mrtvým se ale nikdo nehlásil. Jsou pohřbeni tam, kde je vyplavila řeka.

„Větší počet obětí je pochován v hromadném hrobě na městském hřbitově v Ústí nad Labem, zbytek pak ve vsích po proudu řeky ve Svádově a Valtířově,“ dodal Houfek.

Vedle ústeckého neštěstí se v českých zemích staly i jiné dramatické nehody. Patří k nim výbuch kotle, který zabil 3 lidi z posádky největšího parníku své doby Františka Josefa I. Případně, za povodní v roce 2002 se utrhlo pět nákladních člunů z ústeckého přístavu. Při pokusu je potopit, zemřel jeden člověk. V roce 2004 se pak potopila česká nákladní loď v Hamburku.

Autor: Janni Vorlíček

Napsal admin

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..