Závěrečné pokračování reportáže z týdenní plavby po holandských kanálech.


Proplouváme největšími vraty, která jsme kdy viděli a vpluváme do Amsterdamu. Provoz na vodě je poměrně silný, začíná ubývat světla a tak jsme nuceni spěchat. Podjíždíme několik krásných mostů a prohlížíme vysoké moderní budovy na obou březích. Přestože jedeme na plný plyn, předjíždí nás několik nákladních lodí naložených tak, že jejich boční ochozy na bortech uprostřed délky trupu jsou jen několik centimetrů nad hladinou. Téměř každá z nákladních lodí má na zádi zaparkované malé auto. Odhadujeme, že vozidlo se v přístavu sundá jeřábem a slouží posádce lodi k cestě za nákupy po dobu nakládky nebo vykládky. Rotterdam je známý tím, že je to největší evropský přístav, do kterého vpluje ročně přes třicet tisíc lodí. Zvědavě zajíždíme do bočních přístavů a doků, kde prohlížíme obrovské kontejnerové lodě připravené k odplutí na moře.

Téměř za tmy hledáme místo ke kotvení. Na hlavním kanálu Nieuwe Maas je kotvení vyhrazeno pouze velkým lodí a tak hledáme útočiště v některé z odboček. Nepátráme dlouho, poblíž věže Euromast se nám daří nalézt volné místo v marině Veerhaven. Vjíždíme, vyvazujeme se, nabíráme vodu a hledáme správce přístavu. Bohužel jeho pracovní doba začíná v deset ráno a končí ve čtyři odpoledne, což znamená, že se s ním mineme a nedozvíme se číselný kód k otevření dveří na WC. Znamená to ovšem také, že ušetříme za poplatek.

Asi půl kilometru od nás se k nebi tyčí výšková věž Euromast, nejvyšší stavba v Nizozemska. Spěcháme, abychom ještě stihli vyjet na její vrchol a pokochat se pohledem z výšky 185 metrů. Daří se nám stihnout poslední rychlovýtah na plošinu ve výšce 107 metrů, kde přesedáme do prstencové kabiny, která s námi vyjíždí až na vrchol. Díky tomu, že se otáčí, můžeme se prohlédnout panoramaticky celý Rotterdam a jeho okolí, které se mezitím zahalilo do tmy. Když sjíždíme dolů, jsou vidět už jen tisíce barevných světýlek. Před půlnocí bloumáme městem, které v roce 1940 přišlo během bombardování o své historické centrum, vracíme se na loď a uleháme ke spánku. Náš program na příští den je jasný. Čeká nás stíhací rychlojízda do Nieuwegenu, kde musíme do pěti odpoledne předat loď.

Ráno vstávám před pátou, teple se oblékám a opatrně, abych nebudil osádku na naší i okolních lodích, vyplouvám na širokou vodní dálnici. Jakmile se motor trochu prohřeje, dávám plný plyn a uháním zpět do Goudy.

Trasa, kterou musíme během dne zvládnout je velmi dlouhá. Těsně před Goudou zapomínáme odbočit vpravo na Hollandse IJseel, který vytváří městský obchvat a protože se nám nechce několik stovek metrů vracet, rozhodujeme se projet centrem města. Horší rozhodnutí jsme nemohli udělat. Chvíli po projetí prvním zdymadlem zvoní dvanáctá a nám nezbývá než čekat, až obsluze mostů skončí polední siesta. Půlhodinu trávíme procházkou po městě a vydáváme se na další cestu. Jen na chvíli zastavujeme během plavby v nádherném městečku Oudewater, vyhlášeném renesanční váhou na čarodějnice. Kolem čtvrté dorážíme do domovského přístavu naší kocábky, která nám byla celý týden šnečím domovem Přenášíme věci a jízdní kola do aut, předáváme loď, doplácíme projetou naftu a po závěrečné skupinové fotografii vyrážíme na cestu domů s příslibem, že napřesrok se do Holandska určitě vrátíme. Poučeni si příště vezmeme nabíječe mobilních telefonů a baterií do videokamer a fotoaparátů, které lze připojit na 12-ti voltový akumulátor a nezapomeneme si nechat dát do lodi dva dřevěné kolíky s palicí, které se hodí při divokém kotvení tam, kde na břehu nejsou žádné stromy.Kolem osmé se budí i ostatní, vaříme snídani, předávám kormidlo kolegovi a zalézám do kajuty, abych se dospal. Právě se blížíme k velké plavební komoře. Na vplutí zde čeká už obrovská prázdná nákladní loď. Když se vrata otevírají, vplouváme poslušně za ní a mazácky se vyvazujeme jen na jedno lano. Vtom obluda před námi razantně zabrzí zpětným chodem. Koukáme na dva půlmetrové lodní šrouby téměř vynořené z vody, které proti naší přídi chrlí masu zpěněné vody. Naši patnáctitunovou loď to spláchlo ke protilehlé stěně zdymadla jako korkovou zátku a jen díky pohotově položeným fendrům jsme uchránili lakování trupu od poškození.

Doporučená trasa plavby:

  • Nieuwegen – převzetí lodi
  • Utrecht – nocleh na městském kotvišti (slepý kanál Singelgracht)
  • Utrecht – proplutí historickým centrem (15 mostů), na Vecht
  • Maarssen
  • Breukelen
  • za vesnicí Mijnden odbočit vpravo na Loosdrechtse Plassen
  • projžďka po Loosdrechtse Plassen
  • stejnou cestou zpět na Vecht
  • Loenen – nocleh
  • Overmeer
  • Weesp
  • Muiden – na kolech do Naardenu
  • zpět do Weespu (nebo možno pokračovat přes IJ-meer přímo do Amsterdamu)
  • přejet na široký Rijn Kanaal
  • Amsterdam (projet kolem Ankerplaats, na mapě žlutý obdélník)
  • za soutokem Afgesloten IJ a IJ Haven odbočit vlevo pod most na Oosterdok
  • 2x nocleh
  • přes Oude Schans přejet na Amstel
  • Ouderkerk
  • Uithoorn
  • severozápadně od vesnice Nieuwveen odbočit vpravo na Drecht (na mapě žlutý)
  • Vriezekoop
  • v Oude-Weteringu odbočit vlevo
  • Braassemermeer – nocleh
  • Alphen a/d Rijn
  • Boskoop
  • Gouda – proplutí historickým centrem
  • Rotterdam – nocleh v jachtklubu Veerhaven (poblíž věže Euromast)
  • Gouda
  • Oudewater, odbočit vlevo
  • Linschoten
  • Montfoort
  • Nieuwegen – předání lodi

Napsal admin

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..